הוא עשה לי ghosting

"אני עסוקה בלחיות את חיי כפי שהם באמת מאשר לחשוב על איזו תמונה אני יכולה להעלות לסטורי"​. רמת הבדידות, הדיכאון והחרדה אצל בני הנוער גדלה בעקבות השימוש במסכים

מחקרים רבים מהתקופה האחרונה מצביעים על כך שבעקבות המהפכה התעשייתית והדגשת האינדיבידואליות, החתירה של התרבות המערבית להצלחה אישית בכל מחיר, רמת הבדידות, הדיכאון והחרדה גדלים, אך ההשפעה הגדולה היא של השימוש במסכים במיוחד אצל בני ובנות הנוער.

אומנם השפעת מגפת הקורונה עדיין נחקרת אבל ללא ספק יש לה השפעה נכרת בעקבות הריחוק החברתי והשימוש הגובר במסכים.

שימוש בטכנולוגיה ובעיקר מסכים יכולה להיות חיובית והיא יכולה להיות שלילית אבל ללא ספק יש לה השפעה גדולה על חיינו לטוב ולרע.

גיל ההתבגרות

בגיל ההתבגרות יש "סערה" הרבה שינויים הורמונליים, רגשיים ופיזיים עומדים מול המתבגרים והמתבגרות שלנו דבר היוצר בלבול תמידי ותנודות בין מצבים של שמחה ודכאון.
אחד הדברים החשובים למתבגרים ומתבגרות בגיל זה היא חשיבות של קבוצת השווים -לחץ קבוצתי, חשיבות להיות חלק מהקבוצה, הנראות שלנו מול אחרים, הרצון שיאהבו ויחבבו אותנו וההכרה בזה היא מספר העוקבים והלייקים שהם מקבלים על כל פוסט שעולה. 
בגיל הזה חרם חברתי כמעט ולא קורה אך אם קורה זה נעשה בצורה גדולה ורחבה יותר – שיימינג ברשתות החברתיות.

הוא עשה לי ghosting

הרבה שינויים בחברה נוצרו בעקבות המהפכה הטכנולוגית. היכולת להגיע לקהל רב של אנשים, ללמוד, לחפש מידע שמעניין אותנו, להפיץ מידע חשוב כמו מחקרים ומאמרים, אפשר גם להעביר מסרים, שימוש בסרטונים וסרטים כדי להדגיש נקודה חשובה, טיפולים אונליין ואפשר גם ללכת לאיבוד…
המסכים מציעים לנו מבחר גדול ורב וככל שיש לנו יותר בחירה כך אנחנו נעשים יותר מתוסכלים, אומללים וחרדתיים, ההרגשה שאנחנו מחמיצים משהו אחר, טוב יותר (ברי שוורץ,הפרדוקס של הבחירה, 2004), אנחנו פחות שמחים ומקנאים הרבה יותר כי בטוח שלאחר יש יותר טוב משלי, יש לו יותר חוויות טובות, נראה טוב ממני.
כאשר זה מגיע ליחסים בינאישיים הרשתות החברתיות נותנות לנו להרגיש ויוצרות אצלנו אשליה שאנחנו מוקפים חברים (ראית כמה עוקבים יש לי?) על פניו נראה שיש לנו הרבה חיבורים ומכירים הרבה אנשים, בפועל  למעשה אנחנו לא. אותם חיבורים דיגיטליים הם בעצם ריקים מתוכן, אין הזדהות ונוכחות אמיתית עם הצד השני, עומק רדוד של שיחות,  למעשה ניתן לראות שלצד פידבקים חיוביים יש גם המון ביקורת ושיפוטיות לרב (מיכה גודמן, מהפכת הקשב,2021).
ולכן הרבה נערים ונערות למרות מספר החברים הגדול ברשתות החברתיות מדווחים כי הם מרגישים בודדים.

המונחים ghosting "העלמות", בריונות רשת נוצרו מהרגע שהתחלנו להשתמש באינטרנט ובוואטסאפ במקום להתקשר בטלפון ולדבר או חס וחלילה לא נגזים שיחה פנים מול פנים. הרבה יותר קל להסתתר מאחורי המקלדת דבר זה מאפשר לנו שליטה על מה שנגיד לטוב ולרע, להימנע מדברים שמאתגרים ומפחידים אותנו פעולות אלה מובילות אותנו להימנע מטעויות, למידה, התמודדות מול הפחדים שלנו והתנסות באכזבות ותסכולים.  

התמודדות או בריחה?

אנחנו בני האדם טיפוסיים חברתיים וכישורים חברתיים היא מיומנות נרכשת ולא מולדת וכאשר אנחנו מונעים מעצמנו את ההתנסות והתרגול אנחנו שוכחים איך לתקשר זו עם זה והיכולת שלנו להיות אמיתיים ואמפתיים, יורדת.

מחקרים מראים שהעולם הדיגיטלי מאפשר לנו להתנסות במספר מצבים ובמספר זהויות אך הוא גורם לנו לפגיעה באסטרטגיות התמודדות, בריחה למקום שנותן לי "עונג" במקום להתמודד מול הקושי שיש לי, אין צורך להתמודד עם עצמי והמחשבות שלי לבד. ולמי שסובל מחרדה חברתית המסכים גורמים לו לנזק ולקושי להיות גדול יותר – הימנעות מהתמודדות עם הגורם לחרדה: קשר עין וקרבה פיזית.

מה עושים?

 זה מאוד מאתגר אבל מצמצמים את הזמן של כולם, הורים וילדים, במסכים. מחליטים על שעות שבהן אין מסכים מתחילים בזמן קצר ואז מגדילים. אצל ילדים צעירים אפשרות לנעול את המכשיר אבל תנו דוגמה אישית תתנתקו גם אתם מבטיחה שרק תרוויחו מזה לדוגמה זמן זוגי איכותי יחד.

מכניסים יותר פעילות גופנית רצוי במסגרת קבוצתית (מוזמנים לקרוא מאמר על הקשר בין פעילות גופנית לכישורים חברתיים  https://danawinter.co.il/sportadhd/).

תרגול מיינדפולנס – היכולת להיות כאן ועכשיו, מודעים ומבלי לברוח מעצמנו.

פעילות משפחתית משותפת יחד – משחקי קופסה, משחקים של פעם תתפלאו הילדים ממש אוהבים את זה.

אצל מתבגרים ומתבגרות להיות הורים מעורבים יותר, גבולות ברורים, מה נכון ולא נכון, לדבר על הדברים כמו מין, אלימות, אהבה ראשונה חברים  כך שאתם ההורים תהיו הכתובות לקבלת אינפורמציה ולא האינטרנט (בוולוג יש סרטונים בנושא מתבגרים וכישורים חברתיים https://danawinter.co.il/movie)

צוות חינוכי בבית הספר להעלאת מודעות לשימוש נכון ולא נכון באינטנרט, קבוצות לכישורים חברתיים בתוך בית הספר.

חרדה חברתית – טיפול מקצועי יש טיפולים פרטניים וקבוצתיים לטיפול בחרדה חברתית. 

האימונים והטיפולים אצלי משלבים פעילות גופנית ומאפשרים חווית הצלחות.
 לפרטים נוספים השאירו פרטים בטופס צור קשר ואחזור בהקדם

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat