קבוצה של סימפטומים שבמרכזם הקושי להתמקד בגירוי לאורך זמן ולהימנע מגירויים אחרים בסביבה. המובילים לפגיעה וסבל ביום יום, בלימודים, בעבודה בזוגיות וחברתית.
"כבש 1, שני כבשים, 3 כבשים, הנה ברווז אפור וגם דג במים, איך בא לי ללכת לבריכה חורף עכשיו אולי בקיץ ניסע לחו"ל…"
ויש גם חוסר במיומנויות חשובות:
תפקודים ניהוליים – הסקת מסקנות, לדעת מה יקרה בעתיד כשאני עושה פעולה מסוימת. למה הוא עושה את מה שעושה, ביצוע פעולות מסוכנות, אין מעצורים. מוטיבציה פנימית נמוכה מאוד
תפקודי תקשורת – מתפרץ לשיחה, עונה ישר בלי לחכות לתורו, קשה לו להקשיב לאורך זמן, לעקוב אחר הוראות, מדבר בשטף.
ויסות רגשי – תנודות מקצה של רגשות בזמן מהיר. כולם נגדי
כישורים קוגניטיביים – גמישות מחשבתית. רואים את העולם בשחור או לבן. קושי וחרדות כשיש שינויים בתוכניות., פרפקציונסיטים.
כישורים חברתיים – הצטרפות לקבוצה, להבין את האחר, אימפולסיביות, חסר סבלנות, מתפרץ לתוך משחק, מתקשה לחכות לתורו, מציק.
דיברנו עד עכשיו על הבעיות שבהפרעה אבל יש בילדים המון דברים חיוביים וחוזקות שמוסתרות כי הסביבה שמה דגש על הבעיות ולא על החוזקות שלהם
הידעתם ש…?
שאנחנו סקרנים, יצירתיים, אנרגטיים, ספורטאים, מבחינים בקשרים שלאחרים לא ברור, חכמים (על גבול הגאונות), ספונטניים, נחושים, יודעים להתרכז בטוטליות במה שהם טובים בו ומעניין אותם, מצחיקים וזה על קצה המזלג לכן אפשר ורצוי לקרוא להם ילדי הקצב
האם לילד שלי יש הפרעת קשב?
האבחון נעשה על ידי פסכיאטר או נוירולוג. כיום יש גם רופאי משפחה שמאבחנים (יש לבדוק שאכן הם כאלה)
לפני שניגשים לאבחון להפרעות קשב יש לשלול גורמים אחרים שמרגישים כמו אבל הם לא:
- בדיקת שמיעה
- בדיקה ראיה
- בעיות בבלוטת התריס
- שלילת הפרעות נפשיות
- ויסות חושי
- אנמיה
- אלרגיה למזון
- הפרעות שינה
- אוטיזם