"האתגר היחיד שלך זה אתה"

הפרעת קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז?

"חשתי את נפשי נחצית כאילו מוחי נבקע ניסיתי לחבר, תפר לתפר אך לא יכולתי להתאימם. את המחשבה החבויה ניסיתי לחבר למחשבה הקודמת אך הרצף נפרם מתוך הצליל כמו כדורים על הרצפה" (אמילי דיקינסון)

גם אני שייכת לחבורה מיוחדת במינה איזו חבורה אתם שואלים? חבורת ה-ADHD או בעברית הפרעת קשב וריכוז מהיום שאני זוכרת את עצמי אהבתי לזוז ולנוע, להיות בעשייה, בתזוזה רק לא לשבת כי ברגע שאני אשב הראש שלי מתחיל לברוח לכל הכיוונים, ולהתרכז ממש קשה לי. גם בשיעורים אהבתי לזוז המורים שלי פחות אהבו את זה. 

כילדה יש לי קושי להתארגן בזמן, מתפרצת לשיחות, היה קשה לי לחכות בסבלנות, הרבה פעמים שכחתי לבצע משימות, להגיע לפגישות או לתור של רופא לא היה לי כח ורצון ללמוד, כי צריך להתרכז וגם די משעמממם.

היום כבוגרת אחרי שעברתי תהליך וקיבלתי כלים אני יכולה להתמודד עם ההפרעה הרבה יותר בקלות, אני מודעת למה שקורה ויש לי את היכולת לראות את הדברים מזוויות שונות.

הרבה אנשים שוכחים איפה הניחו את המפתחות, ולא זוכרים מה הם אכלו אתמול, לא מסוגלים לעשות שני דברים במקביל, לפעמים לא מרוכזים לרוב האנשים יש בעיות בתפקודי קשב ויש אפשרות לאמן את השריר הזה שנקרא קשב. אך לא כך אצל ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב!

אז מהי הפרעת קשב למעשה?

קבוצה של סימפטומים שבמרכזם הקושי להתמקד בגירוי לאורך זמן ולהימנע מגירויים אחרים בסביבה. המובילים לפגיעה וסבל ביום יום, בלימודים, בעבודה בזוגיות וחברתית.

"כבש 1, שני כבשים, 3 כבשים, הנה ברווז אפור וגם דג במים,  איך בא לי ללכת לבריכה חורף עכשיו אולי בקיץ ניסע לחו"ל…"

ויש גם חוסר במיומנויות חשובות:

תפקודים ניהוליים – הסקת מסקנות, לדעת מה יקרה בעתיד כשאני עושה פעולה מסוימת. למה הוא עושה את מה שעושה, ביצוע פעולות מסוכנות, אין מעצורים. מוטיבציה פנימית נמוכה מאוד 

תפקודי תקשורת – מתפרץ לשיחה, עונה ישר בלי לחכות לתורו, קשה לו להקשיב לאורך זמן, לעקוב אחר הוראות, מדבר בשטף.

ויסות רגשי – תנודות מקצה של רגשות בזמן מהיר. כולם נגדי

כישורים קוגניטיביים – גמישות מחשבתית. רואים את העולם בשחור או לבן. קושי וחרדות כשיש שינויים בתוכניות., פרפקציונסיטים.

כישורים חברתיים – הצטרפות לקבוצה, להבין את האחר, אימפולסיביות, חסר סבלנות, מתפרץ לתוך משחק, מתקשה לחכות לתורו, מציק.

דיברנו עד עכשיו על הבעיות שבהפרעה אבל יש בילדים המון דברים חיוביים וחוזקות שמוסתרות כי הסביבה שמה דגש על הבעיות ולא על החוזקות שלהם

הידעתם ש…?

שאנחנו סקרנים, יצירתיים, אנרגטיים, ספורטאים, מבחינים בקשרים שלאחרים לא ברור, חכמים (על גבול הגאונות), ספונטניים, נחושים, יודעים להתרכז בטוטליות במה שהם טובים בו ומעניין אותם, מצחיקים וזה על קצה המזלג לכן אפשר ורצוי לקרוא להם ילדי הקצב

האם לילד שלי יש הפרעת קשב?

האבחון נעשה על ידי פסכיאטר או נוירולוג. כיום יש גם רופאי משפחה שמאבחנים (יש לבדוק שאכן הם כאלה)

לפני שניגשים לאבחון להפרעות קשב יש לשלול גורמים אחרים שמרגישים כמו אבל הם לא:

  1. בדיקת שמיעה
  2. בדיקה ראיה
  3. בעיות בבלוטת התריס
  4. שלילת הפרעות נפשיות
  5. ויסות חושי
  6. אנמיה
  7. אלרגיה למזון
  8. הפרעות שינה
  9. אוטיזם

שיטות טיפול:

  • תרופות יש ויכוחים לגבי היעילות מול תופעות לוואי האם כדאי או לא כדאי לתת.
    כמו בכל דבר יש בעד ויש נגד וגם כלפי שיטות הטיפול השונות.
  • פסיכותרפיה
  • CBT
  • פסיכולוג
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי (כלבנות טיפולית, טיפול באמצעות בע"ח)
  • אימון אישי (קואצינג)
  • קבוצות לכישורים חברתיים

כשלוקחים ילד לטיפול חשוב שיתחבר למטפלת שלו ושתהיה לו חוויה ועניין כי אחרת אותם ילדים מאבדים עניין די מהר

למה אימון אישי?

באימון האישי אני שמה דגש על היכולות והחוזקות של הילד, נותנת לו כלים כדי שיוכל להתמודד עם סיטואציות דומות בעתיד. בעצם אנחנו עובדים על ה DOING , על עשייה , הפעלת המוטיבציה הפנימית הרדומה הקיימת בילד.

במפגשים באימון אישי אני מנגישה את עולם הפרעת הקשב ועובדת עם הילדים על חוזקות ויכולות, קביעת מטרות, ערכים, פרשנויות, ניהול זמן והתארגנות וכמובן כישורים חברתיים

 
Boy holding blackboard
one sad little boy sitting on the stairs in house at the day tim

יתרונות השיטה שלי:

  • זיהוי הרגלי שיח טובים ורעים
  • איתור מאפיינים אישיותיים (גלויים וסמויים) המשפיעים על התקשורת הבינאישית
  • אבחון סגנון השיח, הטון, הדינאמיקה
  • פיתוח מסר ממוקד ובהיר, רותם, מעצים וחיובי
  • מיומנויות להקשבה פעילה היוצרת מציאות מתוך שיח בינאישי הדדי
  • ערוצים להתמודדות עם משברים, לחצים, בקורת בונה
  • פיתוח שפת שיח חדשה.
  • חיבור , הבנה ושיתוף פעולה בתחומי החיים השונים
  • יוזמה מתוך ביטחון, אמונה עצמית ביכולת, מבוססת ערכים ואני מאמין אישי

מה מייחד את תהליך האימון הייחודי שלי:

  • מומחית בתחום של כישורים חברתיים וספורט. החיבור בין נפש לספורט ודימוי עצמי
  • חוויה ספורטיבית משחררת המשלבת התמודדות עם סימולציות של אתגרים תוך כדי משחק ואימון ספורטיבי
  • התהליך מאפשר לילד להתבונן בעצמו, לפגוש את עוצמותיו , להסיר חסמים ואתגרים לצעוד לקדמת הבמה עם ביטחון עצמי ותקשורת אפקטיבית שעובדת עבורו.
ארגז הכלים החווייתי שאנו משלבים באימונים והמפגשים:
  • CBT
  • מיינדפולנס- דרך חווייתית להפחתת לחצים, תגובה רגשית מתוך הקשבה פעילה לעצמנו
  • פעילות ספורטיבית: ריצה, משחקי כדור, חבל תחנות אתגר קבוצתי
  • משחקים חברתיים
  • חדר בריחה / חפש את המטמון / מרוץ שליחים
  • משימות ואתגר
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat