בשביל מה זה טוב
הפרעת קשב היא קבוצה של סימפטומים, קשיים שבאים לידי ביטוי במגוון תחומים בחיים, כגון: קושי בהתמודדות עם שינויים, אימפולסיביות- קושי בהבנת השלכות של פעולה או מעשה, אגרסיביות וקושי בפרשנויות של סיטואציות קשיים אלה משפיעים מדי יום בסיטואציות שונות וגורמים לאותם ילדים לחוסר הצלחה מבחינה לימודית או חברתית.
ילדים עם הפרעת קשב מסתכלים על הצד השלילי וקשה להם לראות הזדמנויות חדשות לשיפור עצמי ולהגיע להצלחות, הם לא יתחילו וימנעו מלעשות מטלה חדשה ולא מוכרת מהפחד שייטעו בפעם הראשונה ובהרגשה שלהם – הנה שוב הם נכשלו, למה להתאמץ אם במילא שוב אכשל?
דימוי עצמי נמוך נובע מהתנסויות שלנו בעבר ואיך הסביבה שופטת אותנו, החיזוקים או העונשים שאנו מקבלים על התנהגות מסוימת בלימודים, עם חברים מול ההורים והמחנכים. הסביבה שלא תמיד מודעת לקשיים של הפרעת הקשב שופטת את אותם ילדים לפי ה"נורמלי" ומתייגת אותם כעצלנים ולא ממושמעים.
ילדים עם הפרעת קשב נוטים להסתמך על דימוי עצמי אוטומטי, הנשען על פרשנויות ממקרים וחוויות בעבר בעיקר חוויות שליליות – העלבות, ירידות, הצקות וגם חוות דעות שליליות מהסביבה החינוכית, להבדיל מדימוי עצמי מחושב שנשען על בדיקה וניתוח של המצב.
תוסיפו לכך את המוטביציה הפנימית הנמוכה שיש לאותם ילדים וקיבלנו ילדים שמוותרים לעצמם מרימים ידיים ועם חוסר רצון לנסות, הימנעות מעשייה בכל תחום בחיים.
דימוי עצמי נמוך או ביישנות
על פניו זה נראה ומרגיש אותו דבר אך ביישנות להבדיל מדימוי עצמי נמוך מתמקדת בתקשורת חברתית, ביחסים חברתיים. בקיצון של ביישנות מדובר על חרדה חברתית – הימנעות ממצבים שמצריכים תקשורת עם ילדים אחרים, במצבים אחרים ובסביבה הקרובה יביא את עצמו לידי ביטוי ויראה את היכולות שלו, לעומת זאת דימוי עצמי נמוך בא לידי ביטוי בהימנעות בכל התחומים ומצבים. למשל ילד ביישן לא יצביע בכיתה למרות שהוא עשה את שיעורי הבית והוא מצליח בלימודים מהפחד והחרדה של תגובת חבריו לכיתה ואילו ילד בעל דימוי עצמי נמוך ימנע מלעשות את המטלה וגם לא יענה עליה.
כל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו
במקרה של הפרעת קשב האמרה " כל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו" זה מה שנחוץ לאותם ילדים. כדי לעזור להם ולהעלות את הדימוי העצמי על הסביבה לעזור להם לחוות הצלחות, הסביבה לא עושה זאת? מחליפים אותה. מעבירים כיתה, מחליפים בית ספר ואפילו אם צריך עוברים דירה.
לנו, ההורים יש את ההשפעה הגדולה על הילדים שלנו. במחקרים נמצא כי הורים אשר נתנו לילדים שלהם חיזוקים חיוביים היו קשובים יותר יחד עם גבולות גמישים אך ברורים דימוי העצמי אצל אותם ילדים היה גבוה מאשר להורים שלא עשו זאת והיו סמכותיים מאוד עם גבולות קשיחים וביקורתיים.
חיזוקים מוחשיים (פרסים) וגם לא מוחשיים (מילים), עידודים על השתדלות, מגע פיזי (חיבוקים) קביעת מטרות ופירוק משימות ליעדים קטנים וישימים נמצאו כיעילים להתנסויות ולחוויות של הצלחה אצל אותם ילדים. כמו כן לו"ז ושגרה קבועים הם חלק חשוב בהצלחה של אותם ילדים.
האימונים והטיפולים אצלי משלבים פעילות גופנית ומאפשרים חווית הצלחות.
לפרטים נוספים השאירו פרטים בטופס צור קשר ואחזור בהקדם