הפרעת קשב דימוי עצמי ותחרותיות

החיים בעולם המערבי הם חיים תחרותיים ויש שימת דגש על הצלחות אישיות, פרסום ויוקרה.

תחרותיות טובה ובונה נובעת מהרצון להצליח ומאופיינת ברצון להתקדם הלאה, ללמוד, לשפר ביצועים ולהגיע ליעדים ובסופו של דבר למטרה שקבעתי לעצמי ואם במקרה לא הצלחתי זה להסתכל על מה שהיה, לנתח ולהבין מה הצליח ועבד טוב ומה צריך לשפר כדי שאוכל בפעם הבאה להצליח יותר.

תחרותיות זה דבר טוב אבל מה קורה כשהתנאים לתחרות אינם שווים?

ילדים עם הפרעת קשב מגיעים לתחרות זו מלווים בקשיים. אימפולסיביות, חוסר ריכוז, חוסר ארגון והיפרקטיביות הם רק חלק מאותם קשיים שלא מאפשרים להם לבטא את היכולות שלהם במיוחד במסגרת החינוכית ו/או מול ההורים.

בסביבות כיתה ד' ילדים מודעים להצלחה או חוסר ההצלחה שלהם בהשוואה לבני כיתתם. ילד עם הפרעת קשב נמצא בסיכון גבוה לפיתוח ערך עצמי נמוך בכל הנוגע ליכולות הלימודיות שלו  וזאת משום שילדים עם הפרעת קשב נוטים להסתמך על דימוי עצמי אוטומטי, הנשען על פרשנויות ממקרים וחוויות בעבר בעיקר חוויות שליליות – העלבות, ירידות, הצקות וגם חוות דעות שליליות מהסביבה החינוכית, להבדיל מדימוי עצמי מחושב שנשען על בדיקה וניתוח של המצב.  

ילדים עם דימוי עצמי נמוך מייצרים תחרותיות שאינה טובה ואינה מקדמת הרצון כל הזמן להתחרות, חוסר יכולת להפסיד, לקבל את הכללים והחוקים, ההרגשה שאני לא שווה לחברי לא מעליהם או מתחתיהם, חוסר יכולת לשתף פעולה עם אחרים, וגם לפעמים אלימות מילולית ופיזית אלו הם הסימנים לתחרותיות לא טובה.

תחרותיות לא טובה והורסת נובעת מחוסר בטחון ומאופיינת בניסיון להוכיח כל הזמן לסביבה שאני טוב ומצליח כל פעם, כל הזמן חיפוש אחר אותם אלה שאתחרה מולם, התרברבות בהצלחות וכאשר אין הצלחה יש תסכול וכעס, יש אשמה של הסביבה, אין רצון  ללמוד ולנסות שוב, יש ויתור.

ספורט ודימוי עצמי

לספורט יש השפעה חיובית בכל הקשור לתחרותיות, לספורטאים יש בטחון עצמי רב יותר מאשר לאדם הממוצע לכן העיסוק בספורט והתאמת אופי הספורט חשוב כדי לשפר דימוי עצמי במיוחד אצל ילדים עם הפרעת קשב.

כמו כן העיסוק בספורט מאפשר תגמול וחיזוק מיידי, ממריץ ומהנה יותר מה שמאפשר להם לשמור על קשב לאורך זמן יותר ארוך מאשר מטלות מונוטוניות, העיסוק בספורט מביא לידי ביטוי את היכולות והחוזקות האישיות בנוסף יש הצבת מטרות, שיפור הדרגתי של הישגים ובסופו של השגת הצלחות והעלאת הדימוי העצמי.

העיסוק בספורט ותחרות ללא ספק במצבים רבים יכולה להיות מאוד חיובית ורצויה כדי לשפר הישגים. במחקר שנערך בקרב ילדים עם לקויות למידה (גופנר ש. 2005) נמצא כי פעילות תחרותית בקבוצה משפרת את הכישורים החברתיים בין הילדים ומעלה את המוטיבציה להשתתף בפעילות.

 

 

 

האימונים והטיפולים אצלי משלבים פעילות גופנית ומאפשרים חווית הצלחות.
 לפרטים נוספים השאירו פרטים בטופס צור קשר ואחזור בהקדם

מוזמנים לשתף:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat

צרו איתי קשר

השאירו פרטים ואחזור בהקדם