אני נערה שקופה

"אני לא מבינה היא הייתה החברה הכי טובה שלי ועכשיו היא אפילו לא מסתכלת עליי, בקושי מדברת איתי..."

אימא שלי מנסה לעזור לי וצועקת על כולם ואומרת על הבנות האחרות דברים לא יפים, נהיה בלאגן אחד גדול שאותי עוד יותר מתסכל. זה לא מה שאני רוצה באמת. אני רוצה שהיא תהייה שם בשבילי תחבק אותי ותראה לי שאני שווה באמת – ותעלה לי את הביטחון העצמי. תאמרו לי שאני חכמה, אני טובת לב, שאני מוכשרת ויצירתית ועוד דברים ששכחתי שהם קיימים. לא רוצה שתגידו לי שיהיה בסדר והכל יסתדר, רוצה לשמוע שאתם שם בשבילי לעזרה עד שהחרם יסתיים.

גיל ההתבגרות הזה, מתי יסתיים גם ככה קשה לי להתמודד עם העצמאות, המיניות, תהליכים חברתיים והרגשות שמשתוללים. עדיין אין לי מספיק כלים להתמודד עם החיים.

איך זה קורה?

חרם חברתי נוצר כאשר הילדים בכיתה או בקבוצה של ילדים מנסה להעלות את הערך העצמי שלו בפני אחרים על חשבון האחר תוך כדי כוחניות ואפילו אלימות.

למה זה קורה?

יכול להיות ממקום של פחד, קנאה, או תחושת סכנה. ישנם תהליכים רגשיים שקורים בתוך הקבוצה ויוצאים בצורה של תוקפנות בדרך כלל כלפי אחד מחברי הקבוצה שבולט באופן כזה או אחר – שעיר לעזאזל.
ילדים עם הפרעות וריכוז שיש להם קושי בכישורים חברתיים (כתוצאה מפרשנות לא נכונה, אימפולסיביות ואגרסיביות) יהיו בסיכון גבוה לחרם חברתי.

איך מזהים?

ילדים מחפשים וזקוקים לקשר ולהיות חלק מקבוצה חברתית במיוחד בבית הספר כאשר לעיתים זאת הסיבה היחידה שהם מגיעים למרחב הזה. חרם זה דבר לא פשוט, יש כאן התמודדות עם רגשות של אכזבה, עצב ותסכול חוסר ההבנה למה זה קורה לי או האשמה על כך שאני לא כמו כולם ואובדן.

ניתן לראות זאת בירידה בדימוי העצמי ובבטחון עצמי תחושה של כשלון, טראומות נפשיות, מחלות אשר נוצרות כתוצאה מלחץ נפשי (לדוגמה:קרוהון), נשירה מבית הספר.

ברגע שגילינו מה עושים?

עצרו רגע לפני שאתם עושים פעולה – בלי אימפולסיביות. נכון זה מצב נורא ומעליב פגעו בילד שלכם, היו מושכלים תכננו את הפעולה הנכונה לאחר ששמעתם את כל הצדדים ובדקתם את כל הפרטים של הסיפור.

התאימו את אופן הפעולה שלכם לגיל הילד. יש מצב שההתערבות שלכם למשל פניה להורים או הילדים האחרים וגם לבית הספר עצמו במקום להועיל תפגע עוד יותר במיוחד בגיל ההתבגרות. 

אל תראו לילד לחץ או בהלה תנו לו הרגשה שאתם בשליטה ואתם שם בשבילו.

תיקוף – עזרו לילד למצוא מלים לרגשות. מה אני מרגיש כרגע, מה עובר עליי.

הקשיבו ותבינו אל תשפטו ותרחמו – שימו לב למילים שנאמרות התבטאו בצורה מעצימה וחיובית המנעו מלומר שהוא הביא את זה על עצמו בהתנהגות שלו.

חפשו יחד מעגלים חברתיים אחרים: חוגים, שכנים, משפחה.

דוגמה אישית: ספרו לו על מקרה שאתם עברתם.

היו שם עבורם זמינים לשיחה, לחיזוק. היו שם עבורו זמינים לשיחה רגועה ונעימה, לחיזוק חשוב שהוא יידע שאתם נמצאים שם עבורו ובשבילו.

אחרי שאספתם מידע וווידאתם את נכונותו ושקלתם את האפשרויות הפעילו את המחנכת,יועצת ומנהלת ביה"ס – פרוטוקול.

מסגרת של קבוצות לימוד כישורים חברתיים.

גיל ההתבגרות הזה, מתי יסתיים גם ככה קשה לי להתמודד עם העצמאות, המיניות, תהליכים חברתיים והרגשות שמשתוללים. עדיין אין לי מספיק כלים להתמודד עם החיים.

אפשר גם לפנות אליי ובמסגרת תומכת ומכילה לעבוד על דימוי עצמי, כישורים חברתיים 

ולאפשר לעצמי לגלות מי אני ולהכיר חברים חדשים 

מוזמנים לשתף:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat

צרו איתי קשר

השאירו פרטים ואחזור בהקדם