הפרעת קשב והפרעת אכילה

בשנים האחרונות עלו מספר המקרים של הפרעות האכילה בקרב בני ובנות נוער, הסיבות להתפתחות הפרעת אכילה מגוונות ולעתים מכילות גורמים ביולוגיים, נפשיים וחברתיים גם יחד

וכשזה מגיע לנערות עם הפרעת קשב שכיחות התופעה עולה פי 4 ! נכון, גם נערים יכולים לסבול מתופעה זו אך השכיחות גדולה יותר אצל נערות. להבדיל משאר אוכלוסיית המתבגרים לנערות עם הפרעת קשב אין קשר לאנורקסיה אך בהקשר לבולימיה ההפוך זה הנכון – שליטה מוחלטת (אנורקסיה) מול אימפולסיביות (בולמיה).

כמו כן נמצא כי נערות הסובלות מהפרעת אכילה יש קשר מובהק עם סימפטומים של דכאון וחרדה וכן הגברת הסיכון לתחלואה נוספת וחוסר תפקוד.

הפרעת אכילה סימנים ראשונים יכולים להופיע לפני גיל 12 וגם אצל מבוגרים

מה גורם לזה שנערות עם הפרעת קשב יסבלו יותר מתופעה זו: הבסיס של כך הוא שילוב של קשיים התפקודים ניהוליים יחד עם דימוי עצמי שלרב הוא נמוך גם ככה.

גיל ההתבגרות והפרעת קשב

  • קשיים קוגניטיביים – חוסר קשב, שוכחים דברים, מתקשים להכיל מידע ולהשתמש בו, לא שמים לב לפרטים, מתקשים לעקוב אחר הנחיות
  • קשיים רגשיים – כעס, תוקפנות, עצב, אנטגוניזם, תסכול, חוסר אונים, תחושת קרבנּות, ביטול עצמי, תחושת מסוגלות נמוכה.
  • כישורים חברתיים ודימוי עצמי – חוויית דחייה, התבודדות, אי-קריאת קודים חברתיים, דימוי עצמי נמוך,
  • קשיים בהתארגנות – נוטים לפיזור, מתקשים בתכנון מהלכים מראש, נ חוסר יכולת להתמקד או ליצור רצף התכוונותי, מפגינים חוסר יכולת בלקיחת אחריות עצמית..

7 גורמים להפרעת אכילה אצל מתבגרי קשב:

      1. אימפולסיביות – כאן ועכשיו. מה שמהיר ומוכן, חוסר הבנה של מעשיהם בעתיד, חוסר שליטה                      באכילה, הרגלים מזיקים  תוצאה: אכילת של ג'אנק פוד, אוכל מהיר וחטיפים המובילה להשמנה ,              חוסר פעילות ספורטיבית.

  1. חוסר ויסות בדופמין – מנגנון של תגמול מיידי (בדומה לסם),התמכרות. תוצאה: צריכת יתר של סוכרים, התמכרות לסוכר
  2. חוסר קשב אכילה לא מבוקרת – מה אוכלים? כמה אוכלים? איך אוכלים? ומתי? תוצאה: אכילה מהירה מהרגיל, אכילה גם ללא תחושת רעב עד תחושת גועל.
  3. ויסות רגשי אכילה לא מבוקרת- בעיות חברתיות, דימוי עצמי נמוך, בעיות אישיות, שעמום, דכאון וחרדה. תוצאה: אוכל להפחתת מצוקה, אכילה רגשית, אכילה מנחמת.
  4. ניהול זמן לא תקין אי דחיית סיפוקים – שינה לא תקינה, חוסר התארגנות, תחושת זמן לא נכונה

           תוצאה:  אי דחיית סיפוקים, "כיבוי שריפות".

  1. מוטיבציה חיצונית אכילה עם העיניים – גירויים חיצוניים: ריח ומראה. תוצאה: אוכל כמעורר מוטיבציה ל"רעב".
  2. תרופות – תרופות להפרעת קשב מדכאות רעב הרבה שעות ללא אוכל. תוצאה: התקפת רעב על המקרר ועל כל ארון במטבח, בולמוסי אכילה.

מה אפשר לעשות (על קצה המזלג):

אחד הדברים הראשונים זה לאהוב את עצמך, הימנעי מלבקר את עצמך כאימא, כאישה.  הכוונה היא לדוגמה אישית – על חוסר היכולת שלך להצליח בדיאטות ועל חוסר היכולת שלך לאכול נכון ובריא ועל איך שאת נראית.  ומצד שני הימנעי מלבקר את המתבגרת על הרגלי האכילה שלה ומצד שני אל תדחפו יותר מדי על כל אספקט בחיים שלה – האם זה הרצון שלה או שלכם ההורים?

ניהול עצמי בזמן שגרה – זה ידוע וזה חוזר על עצמו. שגרה חשובה לנו ביותר. לדעת מה עלינו לעשות בכל רגע נתון. ספונטניות אפשר לשמור לסופ"ש.

כל הבית יוצא מן הכלל עובר לבית בריא – הוצאת הדרגתית של החטיפים, הסוכרים וכל הדברים הלא בריאים. אין צורך לעבור לקיצון בצד השני ולהימנע בכלל. מה זה חיים בלי קצת מתוק?

להתחיל לעשות פעילות גופנית בהדרגה ולייצר הצלחות.

תרגול מיינדפולנס.

הכנת תפריט וארוחות מוכנות מראש למשך שבוע מה שנקרא חמם והגש.

לגשת לאיש/ת מקצוע בתחום התזונה וגם לפנות אליי לייעוץ משפחתי יכול לעזור.

האימונים והטיפולים אצלי משלבים פעילות גופנית ומאפשרים חווית הצלחות.
 לפרטים נוספים השאירו פרטים בטופס צור קשר ואחזור בהקדם

לצפייה בהרצאה על הפרעת אכילה והפרעת קשב

מוזמנים לשתף:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat

צרו איתי קשר

השאירו פרטים ואחזור בהקדם