מתבגרים והסתגלות לימודית וחברתית
ההורה כמאמן נבחרת כדורסל הוא זה שעוזר לקבוצה (תפקודי המוח השונים) לעבוד יחד ולהגיע לתוצאות
חשוב להבין שלא משנה אם זה מעבר לחטיבה או לתיכון הקושי בשינויים וחוסר הוודאות תמיד נמצא שם. הכנה מוקדמת לקראת שנת הלימודים החדשה וגם לתוך שנת הלימודים חשובה כדי שהשנה תעבור ככל שניתן באופן חלק
לימודים ובית ספר
תיאום ציפיות – מהן הציפיות של המתבגרים, מה הציפיות שלנו ההורים. רב המתבגרים מרגישים שהם לא עומדים בציפיות ומרגישים אי נעימות ואכזבה במיוחד כשזה מגיע לחוסר התמדה. שבו איתם לשיחה אני קוראת לזה -דרכנו לאן? תשאלו אותם מה המטרה? מה הם היו רוצים להשיג, גם לשאול קדימה לקראת התיכון איזה מגמות היו רוצים ללמוד ומה צריך בשביל להגיע לשם.
תרגול חשיבה חיובית. להתמקד בפתרון ולא בבעיה – אל תתמקדו בבעיה ובקושי, תשאלו אותם שאלות מכוונות לפתרון. מה יאפשר לך או מה יעזור לך ביום הראשון ללימודים? מה עבד לך בעבר בתקופות שהיה לך קשה? הדגישו את החוזקות שבהם תנו להם דוגמאות של הצלחה שהייתה להם.
תמיכה – להראות להם שאתם שם בשבילם לעזרה ברגע שיבקשו אותה, אל תדחפו את העזרה תציעו אותה אך יחד עם זאת תהיו קשובים ולהיות עם יד על הדופק,
תכנון מוקדם – לעזור להם לקבוע יעדים ומטרות, להתחיל ללמוד אסטרטגיות למידה. .
אווירה של קרנבל – לעשות חגיגה בקניית הציוד לבית הספר, להשקיע במחברות, ללכת ליום כיף, לקנות בגדים, לחבר את המעבר למשהו כיפי ומרגש.
צוות חינוכי- קיבלתם שיבוץ ויודעים מי המחנכת והמורים המקצועיים מעולה! קבעו איתם פגישה, הסבירו איפה הקושי, תסגרו את נושא ההתאמות ותבקשו כל דבר שבית הספר מאפשר כדי לתמוך בילד שלכם.
עזרה מקצועית – בא לכם לשבת ולעזור לו בשיעורי בית? אם בא לכם לריב איתם ולהיות מתוסכלים לכו על זה אם לא קחו איש מקצוע שיעזור.
מבחינה חברתית
בגיל הזה התערבות של ההורים בליזום מפגשים חברתיים היא לא רלוונטית! וכמו שהבנות שלי אומרות "אימא אל תעשי פדיחות" ולמרות התסכול שלנו יש לנו יכולת לעזור מאחורי הקלעים בעבודה מול המתבגר עצמו. כדי לגשת אליו עשו זאת תוך כדי שיח על משהו אחר או תוך כדי צפייה בסדרה או סרט
מיהו חבר עבורי? שבו איתם ותשאלו אותם מה זה אומר חבר? מה ההבדל בין חבר לשכן שאתם מכירים? לאחר מכן מהו חבר עבורי? מה חשוב לי בחברות? מה התכונות שהייתי רוצה בחבר? האם דומות לתכונות שלי?
חשיבה חיובית – העלאת הדימוי העצמי, הדברים שאני אוהב, התכונות שלי, מה הייתי רוצה שאחרים יחשבו עליי? איזו דמות נותנת לי השראה? מה משותף בנינו?
פעילויות אחה"צ – אלו חוגים או קבוצות ספורט קיימות שאליהם הילדים בכיתה הולכים? תנועות נוער? חדר כושר? להיות מעורב בפעילות מחוץ לבית הספר
תמיכה והכלה – כשקשה להם להיות שם, פשוט להיות שם בלי לדבר, להקשיב, להגיד מילים טובות ומחיאות ולחבק תאמינו לי הם אוהבים את זה. שימו לב קצר ולעניין לא מונולוגים, שאלות ממוקדות מה אתה חושב שהיא הייתה צריכה לעשות אחרת? לפתח דיון.
עזרה מקצועית – למרות שהם לא מראים או אומרים זאת הילדים שלנו ובמיוחד עם הפרעת קשב זקוקים לתמיכה שלנו כל הזמן. זה מתיש ומתסכל ולכן אנחנו צריכים סביבה תומכת אם זה בבית הספר, חברים ואנשי מקצוע.
חשוב לזכור
שיקוף תיקוף – גם להם קשה אני לא מקנאה בהם בכלל, אל תכנסו לוויכוחים והרמת קול תנו מקום לרגשות שלהם, נכון זה לא פשוט שהם עושים בדיוק ההיפך ממה שאתם רוצים זה קשה ולמרות זאת עצרו רגע, קחו פסק זמן, תבחנו את הדברים כשאתם רגועים.
לוח זמנים – בעיניי אחד הדברים החשובים שגרת יום וניהול לו"ז ברמה המשפחתית.
עקביות – להרחיב את הגבולות בשביל העצמאות שלהם אך יחד עם זאת תקבעו גבול שמבחינתכם אסור לעבור אותו. הגבול הזה צריך להיות ברור וחד משמעיים ! עברו אותו? שימוש בסנקציות.
שיח ממוקד פתרון – שאלות של מה ואיך ולא שאלות של למה
קצר ולעניין – רוצים משהו? במשפט אחד התחלתם מונולוגים אבדתם אותו
חיזוקים – לאורך כל הדרך גם אם לא הצליח, לחזק אותו על המאמץ וכן צ'ופרים פיזיים, מה שנקרא מתנות, עובדים.
ראיה חיובית – דגש על מה עובד ולא מה לא עובד, על החוזקות שלהם.
יעדים קטנים – הגברת המוטיבציה. מוטיבציה לא נוצרת על ידי הרגלים אלא על ידי הצלחות קטנות.
תפרגנו לעצמכם זאת עבודה סביב השעון לתמוך ולהיות שם עבור הילדים שלנו קחו לעצמכם פסק זמן מותר לכם ואפילו רצוי!
ותזכרו שאתם עושים את הכי טוב שאתם יכולים