לקפוץ למים הקרים: דרך חדשה לשפר את הקשב?

בכל מקום מדברים על אמבטיות קרח, זה נהייה טרנד שכולם רוצים להיות חלק ממנו. מה יש באמבטיות קרח? או חשיפה לקור ואיך זה קשור להפרעת קשב? במילה אחת...דופמין.

האמת אני מאוד אוהבת קור, תנו לי לקפוץ לאגם קפוא ואני מאושרת. באופן אישי אני גם מתקלחת במים קרים אחרי אימון ספורט אינטנסיבי וקשה. היתרונות של מי קרח בעולם הספורט ידועים כמו מניעת דלקות והתאוששות מהירה של הגוף. 

איך זה קשור להפרעת קשב?

במילה אחת…דופמין.

מי שלא מכיר או לא שמע כמה מילים על דופמין בקצרה…בעל תפקיד מרכזי בתפקודים קוגניטיביים, בראשם תכנון, קבלת החלטות והוצאתן לפועל, תנועה, קשב ותהליכי למידה, יצירתיות ויסות עצמי וגם מצב הרוח.

נחזור למים הקרים…

מחקר חדש מצא שטבילה קצרה במים קרים עשויה לשפר מצב רוח וקשב אצל מבוגרים בריאים. המחקר, שפורסם בכתב העת "Frontiers in Psychology", בדק את הקשר בין שינויים במצב רוח לאחר טבילה במים קרים לבין שינויים בקשרים במוח.

33 מבוגרים בריאים, שלא היו להם הרגלי שחייה במים קרים, השתתפו במחקר. הם טבלו למשך 5 דקות במים בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס, לפני ואחרי הטבילה.

הממצאים העיקריים של המחקר היו שהמשתתפים דיווחו שהם חשים יותר פעילים, ערניים, קשובים, גאים ומלאי השראה לאחר הטבילה במים קרים. הם גם דיווחו על ירידה בתחושות מצוקה ועצבנות. השינויים במצב הרוח החיובי (לא נמצא שינוי ברגשות השליליים) היו קשורים לשינויים בקישוריות בין אזורי מוח המעורבים בבקרת קשב, עיבוד רגשות וויסות עצמי.

זה טוב ויפה אבל איך זה מתקשר להפרעת קשב או למה לי לסבול ?

דבר ראשון הגברת ערנות וריכוז  – מקלחות קרות מעוררות תגובת לחץ בגוף, הגורמת לשחרור אנדורפינים ואדרנלין. החשיפה הפתאומית לטמפרטורות קרות מפעילה את מערכת העצבים הסימפתטית (עוררות) מה שעלול להוביל לעלייה זמנית ברמות הדופמין כחלק מתגובת הלחץ הטבעית של הגוף. (ההשפעה עשויה להשתנות מאדם לאדם, והעלייה ברמות הדופמין עשויה להיות מתונה וקצרת מועד)    

דבר נוסף בניית חוסן נפשי ושליטה עצמית – שליטה מודעת על תגובות רפלקסיביות לקור מאמנת יכולת התמודדות עם גורמי לחץ (סטרס) דבר שעשוי להשפיע לטובה על תפקוד המוח ועל מצב הרוח.

ייתכן שטבילה במים קרים יכולה לשמש ככלי טיפולי לאנשים עם קשיי קשב וריכוז, דיכאון וחרדה.

ומה עם ילדים ומתבגרים?

אין מידע מספיק כדי לקבוע בוודאות האם אמבטיות קרח בטוחות ומומלצות לילדים ומתבגרים. מחקרים בנושא זה מוגבלים, והם בדרך כלל מתמקדים באוכלוסייה הבוגרת.

הסכנות שבאמבטיית קרח ילדים ומתבגרים עשויים להיות רגישים יותר לתופעות לוואי אפשריות של אמבטיות קרח, כגון היפותרמיה (ירידה קיצונית בחום הגוף), קשיי נשימה וסחרחורת; השפעת אמבטיות קרח על תהליך ההתפתחות אינה ידועה; בעיות בריאותיות ומצבים בריאותיים ספציפיים 

חלופות אפשריות לאמבטיות קרח עבור ילדים ומתבגרים: מקלחות קרות של 1-3 דק' יכולות לספק יתרונות בריאותיים דומים לאמבטיות קרח, אך הן פחות קיצוניות ופחות נוטות לגרום לתופעות לוואי. 
בהמשך יש פתרונות אחרים שמאוד רלוונטיים לילדים ומתבגרים.

אבל קשה לי עם הקור אין אפשרות אחרת?

לא אוהבים קור? זה בסדר לא חייבים לקפוץ לאמבטיית קרח או להתקלח במים קרים אפשר לעשות גם פעילויות אחרות יעילות יותר שישפיעו על רמות הדופמין, במיוחד פעילות גופנית!

פעילות גופנית, במיוחד פעילות אירובית, ידועה כמגבירה באופן עקבי את רמות הדופמין. פעילות גופנית ממריצה את שחרור הדופמין במסלול התגמול של המוח, תורמת לתחושות של הנאה ומוטיבציה. פעילות גופנית סדירה משפיעה ומשפרת לטווח הארוך את מצב הרוח וברווחה הכללית.

יש עוד דרכים להעלות את רמות הדופמין:

  • תזונה: צריכת מזונות עשירים בחלבון, טיריפטופן וחומצות שומן חיוניות יכולה לתרום לייצור דופמין במוח.
  • שינה מספקת: מחסור בשינה יכול להוביל לירידה ברמות הדופמין. הקפדה על שינה איכותית של 7-8 שעות בלילה חשובה לשמירה על רמות דופמין בריאות.
  • ניהול לחץ: לחץ כרוני עלול להוביל לירידה ברמות הדופמין. טכניקות ניהול לחץ, כגון יוגה, מדיטציה ונשימות עמוקות, יכולות לעזור להעלות את רמות הדופמין ולשפר את מצב הרוח.
  • אינטראקציה חברתית: אינטראקציה חברתית חיובית יכולה לעורר את שחרור הדופמין. בילוי זמן עם יקיריכם, הצטרפות לקבוצות חברתיות ופעילות התנדבותית יכולות כולן לתרום לשיפור מצב הרוח ולרמות הדופמין.
  • גירוי קוגניטיבי: גירוי קוגניטיבי, כגון למידה של דברים חדשים, פתרון חידות ומשחקים מאתגרים, יכול לעזור לשמור על רמות דופמין בריאות ולשפר את התפקוד המוחי.
  • חשיפה לשמש: אור השמש ממריץ את ייצור הדופמין במוח. בילוי זמן בחוץ באור השמש, במיוחד בבוקר, יכול לעזור לשפר את מצב הרוח ולשפר את רמות הדופמין.

 

למרות כל הדברים החיוביים שהתגלו במחקרים על מי קרח, נדרשים מחקרים נוספים כדי לחקור את ההשפעות ארוכות הטווח של טבילה במים קרים ואת המנגנונים המדויקים המעורבים.

שמירה על אורח חיים בריא ואימוץ הרגלים בריאים יכולים לעזור לשפר את מצב הרוח, את רמות הדופמין ואת איכות החיים הכללית.

 

**חשוב לציין שמדובר במידע כללי בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. אם אתם חווים תסמינים של דיכאון, חרדה או קשיי קשב, חשוב לפנות לרופא לקבלת אבחון וטיפול מתאים.

 

האימונים והטיפולים אצלי משלבים פעילות גופנית ומאפשרים חווית הצלחות.
 לפרטים נוספים השאירו פרטים בטופס צור קשר ואחזור בהקדם

מוזמנים לשתף:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat

צרו איתי קשר

השאירו פרטים ואחזור בהקדם