"האתגר היחיד שלך זה אתה"

הפרעת קשב ופעלתנות יתר

לראות את העולם דרך עיניים אחרות: מדריך להורים לילדים עם ADHD

כשהמורה מתקשרת שוב, כשהשיעורים נשכחים, כשההבטחות לא מתקיימות… זה לא בגלל שהילד שלך בחר להיות "מרדן" או "חסר משמעת".

 לחיות עם מוח שמעולם לא נח

דמיינו את היום שלכם כך: אתם מנסים להתרכז במשימה פשוטה, אבל המוח שלכם מפעיל בו-זמנית 5 ערוצי טלוויזיה במלוא העוצמה, מקפיץ התראות כל 30 שניות, ולא מאפשר לכם לסנן את הרעש. לא לשעה. לא ליום. **לכל החיים**.

זו המציאות היומיומית של ילד עם הפרעת קשב – מציאות שאינה בחירה אלא מבנה נוירולוגי שונה.

 "אבא, אני מנסה להקשיב, אבל המחשבות שלי רצות מהר מדי"   

הסימנים שמספרים את האמת (ולא, זו לא סתם "התנהגות רעה")

*בבית:*
* מתקשה להשלים רצף פעולות בסיסי כמו להתלבש, צחצוח שיניים והכנת תיק
* שוכח הוראות שניתנו לפני דקות ספורות
* מגיב בסערת רגשות לשינויים קטנים בשגרה
* משאיר שובל של פרויקטים לא גמורים

*בבית הספר:*
* מאבד ציוד וחומרים שוב ושוב למרות הבטחות להיזהר
* מתקשה להישאר ממוקד בשיעורים "משעממים"
* כתב יד לא קריא ועבודות מרושלות למרות ידע טוב בחומר
* מבריק בדיונים אך מתקשה במטלות כתובות

*חברתית:*
* פורץ לשיחות בהתלהבות
* נתפס כ"נדבק" או מוגזם בקשרים חברתיים
* מתקשה לזהות גבולות אישיים ורמזים חברתיים
* חווה תנודות ביחסים: קרוב מאוד או דחוי לגמרי

הכוחות הסודיים שמסתתרים מאחורי האבחנה

הנוירולוגיה הייחודית של ADHD מביאה גם יכולות מרשימות:

**חשיבה מסתעפת- יכולת לראות קשרים וזוויות שאחרים מחמיצים
**היפר-פוקוס – כשנושא מרתק אותם, הם יכולים להתמקד בו בעוצמה ועומק יוצאי דופן
**אינטואיציה מפותחת – רגישות גבוהה ויכולת לקלוט מצבים רגשיים
**יצירתיות פורצת גבולות – פתרונות מקוריים ולא קונבנציונליים

מעבר לתוויות: הדרך לתמיכה אמיתית

*אבחון מקצועי אינו "סימון" אלא מפתח להבנה. הוא מבוסס על:
* תיעוד התנהגות לאורך זמן במספר סביבות
* שאלונים ייעודיים להורים ולצוות החינוכי
* הערכה קלינית על ידי מומחה (נוירולוג, פסיכיאטר או מומחה ADHD מוסמך)
* שלילת גורמים רפואיים או רגשיים אחרים

מעבר לסטיגמות: מסע הטיפול האמיתי

הפרעת קשב איננה "מחלה לריפוי" אלא מצב מתמשך הדורש אסטרטגיות מותאמות:

1. גישה רב-מערכתית – שילוב של התאמות בבית, בבית הספר ולעתים טיפול תרופתי
2. אימון מיומנויות – פיתוח יכולות ניהול זמן, ארגון וויסות רגשי
3. סביבה תומכת – התאמת הסביבה לצרכים הייחודיים (פחות הסחות, יותר תזכורות ויזואליות)
4. טיפוח חוזקות – זיהוי וטיפוח תחומי העניין והכישרון הטבעיים

הצעד הבא שלכם כהורים

ילדכם אינו זקוק ל"יותר משמעת" אלא להבנה עמוקה יותר:

היו המתורגמנים בין עולמו לעולם החיצוני
יצרו מערכת תמיכה- מצאו אנשי מקצוע שמבינים באמת את ADHD
בנו שגרות תומכות – מסגרות זמן ברורות, תזכורות ויזואליות, חלוקת משימות
חגגו הצלחות קטנות – התקדמות ב-ADHD היא מרתון, לא ספרינט
טפחו את הביטחון העצמי – העולם כבר שופט מספיק, הבית צריך להיות המקום הבטוח

 "כשהבנתי שהמוח של בני פשוט מחווט אחרת, הפסקתי לכעוס והתחלתי לחפש דרכים לעזור לו לשגשג בעולם שלא תמיד מותאם לו" 

זכרו: הפרעת קשב אינה סיפור של כישלון, אלא של פוטנציאל אדיר שזקוק למפתחות הנכונים כדי להתממש.

Boy holding blackboard
one sad little boy sitting on the stairs in house at the day tim

דנה וינטר - מי שרואה מה שאחרים מפספסים

מה באמת קורה כאן?

ארגז הכלים החווייתי שאני משלבת במפגשים:
GK__9370
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat

צרו איתי קשר

השאירו פרטים ואחזור בהקדם