מכירים את חבורת הקצב?

Boy holding blackboard

"חשתי את נפשי נחצית כאילו מוחי נבקע ניסיתי לחבר, תפר לתפר אך לא יכולתי להתאימם. את המחשבה החבויה ניסיתי לחבר למחשבה הקודמת אך הרצף נפרם מתוך הצליל כמו כדורים על הרצפה"

(אמילי דיקינסון)
נעים מאוד שמי דנה וגם אני שייכת לחבורה מיוחדת במינה איזו חבורה אתם שואלים? חבורת ה-ADHD או בעברית הפרעות קשב וריכוז מהיום שאני זוכרת את עצמי אהבתי לזוז ולנוע, להיות בעשייה, בתזוזה רק לא לשבת כי ברגע שאני אשב הראש שלי מתחיל לברוח לכל הכיוונים, ולהתרכז ממש קשה לי. גם בשיעורים אהבתי לזוז המורים שלי פחות אהבו את זה.

כילדה היה לי קושי להתארגן בזמן, הייתי מתפרצת לשיחות, היה קשה לי לחכות בסבלנות, הרבה פעמים שכחתי לבצע משימות, להגיע לפגישות או לתור של רופא

ולא היה לי כח ורצון ללמוד, כי צריך להתרכז וגם די משעמממם.

הרבה אנשים שוכחים איפה הניחו את המפתחות, ולא זוכרים מה הם אכלו אתמול, לא מסוגלים לעשות שני דברים במקביל, לפעמים לא מרוכזים

לרובנו יש בעיות בתפקודי קשב, ולרובנו יש אפשרות לאמן את השריר הזה שנקרא קשב.

אך לא כך אצל ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב

אז מהי הפרעת קשב למעשה?

קבוצה של סימפטומים שבמרכזם הקושי להתמקד בגירוי לאורך זמן ולהימנע מגירויים אחרים בסביבה. המובילים לפגיעה וסבל ביום יום, בלימודים, בעבודה בזוגיות וחברתית.

"כבש 1, שני כבשים, 3 כבשים, הנה ברווז אפור וגם דג במים,  איך בא לי ללכת לבריכה חורף עכשיו אולי בקיץ ניסע לחו"ל…"

ויש גם חוסר במיומנויות חשובות:

תפקודים ניהוליים – הסקת מסקנות, לדעת מה יקרה בעתיד כשאני עושה פעולה מסוימת. למה הוא עושה את מה שעושה

תפקודי תקשורת – מתפרץ לשיחה, עונה ישר בלי לחכות לתורו, קשה לו להקשיב לאורך זמן, לעקוב אחר הוראות, מדבר בשטף

ויסות רגשי – תנודות מקצה של רגשות בזמן מהיר.

כישורים קוגניטיביים – גמישות מחשבתית. רואים את העולם בשחור או לבן. קושי וחרדות כשיש שינויים

כישורים חברתיים – הצטרפות לקבוצה, להבין את האחר, אימפולסיביות, חסר סבלנות, מתפרץ לתוך משחק, מתקשה לחכות לתורו, מציק.

האבחון נעשה על ידי פסכיאטר או נוירולוג. כיום יש גם רופאי משפחה שמאבחנים (יש לבדוק שאכן הם כאלה)

לפני שניגשים לאבחון להפרעות קשב יש לשלול גורמים אחרים שמרגישים כמו אבל הם לא:

  1. בדיקת שמיעה
  2. בדיקה ראיה
  3. בעיות בבלוטת התריס
  4. שלילת הפרעות נפשיות
  5. ויסות חושי
  6. אנמיה
  7. אלרגיה למזון
  8. הפרעות שינה
  9. אוטיזם

יש מגוון של שיטות טיפול להפרעה ותמיד יש לשלב בניהן

  • תרופות יש ויכוחים לגבי היעלות מול תופעות לוואי האם כדאי או לא כדאי לתת.
    כמו בכל דבר יש בעד ויש נגד וגם כלפי שיטות הטיפול השונות.

כשלוקחים ילד לטיפול חשוב יותר מהכל שיתחבר למטפלת שלו ושתהיה לו חוויה ועניין כי אחרת אותם ילדים מאבדים עניין די מהר

  • פסיכותרפיה
  • CBT
  • פסיכולוג
  • הוראה מתקנת
  • טיפול רגשי (כלבנות טיפולית, טיפול באמצעות בע"ח)
  • אימון אישי (קואצינג)
  • קבוצות לכישורים חברתיים

דיברנו עד עכשיו על הבעיות שבהפרעה אבל יש בילדים המון דברים חיוביים וחוזקות שמוסתרות

כי כולם מדברים איתם על הבעיות ולא על החוזקות שלהם

הידעתם ש…?

שילדים אלה סקרנים, יצירתיים, אנרגטיים, ספורטאים, מבחינים בקשרים שלאחרים לא ברור, חכמים (על גבול הגאונות), ספונטניים, נחושים, יודעים להתרכז בטוטליות במה שהם טובים בו ומעניין אותם, מצחיקים וזה על קצה המזלג

לכן אפשר ורצוי לקרוא להם ילדי הקצב

למה אימון אישי?

באימון האישי אנחנו נשים דגש על היכולות והחוזקות של הילד, נותנים כלים כדי שיוכל להתמדוד עם סיטואציות דומות בעתיד. בעצם אנחנו עובדים על ה DOING , על עשייה , הפעלת המוטיבציה הקיימת בילד.

במפגשים באימון אישי אני עובדת עם הילדים על הכרות עם הילד ומנגישה את עולם הפרעת הקשב, העצמה, קביעת מטרות, ערכים, פרשנויות, ניהול זמן והתארגנות וכישורים חברתיים

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
WhatsApp chat